جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 03 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۶۴۳
تاریخ انتشار : ۵۹ : ۱۴ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۰

« مریم بحرالعلومی » کارگردان جوان سینمای ایران که پیش تر با فیلم " پاسیو " اولین ساخته سینمایی خود موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی در بخش " جلوه گاه شرق " جشنواره جهانی فجر شده بود ، این بار برای دومین اثر  سینمایی خود " شهربانو" به این جشنواره راه پیدا کرده است ، " شهربانو" به تهیه کنندگی « پگاه احمدی » ، قلم « پژمان تیمورتاش » و بازی « فرشته صدر عرفایی » ، « بهناز جعفری » ،« گلاره عباسی» ،« سامان صفاری» و« یوسف تیموری » موضوعی اجتماعی را دنبال و مضمونی مادرانه  دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «شهربانو» درخصوص محوریت داستان و دغدغه‌ای که برای ساخت این اثر داشته است به خبرنگار حوزه سینمای " دیباچه " گفت : محوریت داستان بر اساس چالش‌های یک مادر شکل‌ گرفته است ؛ فیلمنامه این اثر به قلم « پژمان تیمورتاش » جوابگوی  تمامی دغدغه‌هایی بود که به عنوان یک فیلمساز داشتم و بر همین اساس کار را شروع و پیش بردیم .

وی با اشاره به این موضوع که طرح مسائل در حوزه زنان گستره وسیعی دارد و دست فیلمساز برای انتخاب و بررسی موضوعات و ورود به آنها از طریق سینما که رسانه مهم و مطرحی در مواجهه با مخاطبین به شمار می‌آید ، باز است ؛ اظهار داشت : من هم از این قضیه جدا نیستم ، مضاف بر اینکه اصلا نگاه جنسیتی ندارم ؛ این مسائل تنها مختص زنان نیست و طبیعتا مردان را هم درگیر می‌کند ، اما طبیعی است که به عنوان یک زن بتوانم موشکافانه تر شخصیت زنان را بررسی کنم و واگویه داشته باشم ؛ فکر می‌کنم ما زنان حرف همدیگر را حداقل بهتر می‌فهمیم و خیلی بهتر می‌توانیم به جای هم حرف بزنیم و قصه‌های همدیگر را برای دیگران تعریف کنیم . سینما هم رسالتی جز این ندارد و خصوصا در حوزه آسیب شناسی در مقام طرح مسأله کمک بزرگی می‌کند ؛ من تلاشم را در همین مسیر دنبال کرده‌ام و این دغدغه راهم  در فیلم اولم « پاسیو » ، هم در فیلم دومم « شهربانو» و هم در سومین فیلمم که در مراحل فنی قرار دارد ، سعی کرده‌‌ام به تصویر بکشم ؛ البته صرفا قصد نداشته‌ام شخصیت زن را مدار اصلی فیلم قرار بدهم ، لیکن سعی کرده‌ام کفه زنانه قصه سنگین تر باشد و فکر می‌کنم از این به بعد هم با همین رویه جلو بروم .

این کارگردان که پیش تر برای فیلم " پاسیو " موفق به کسب سیمرغ بهترین کارگردان بخش جلوه گاه شرق از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر شده بود ، درخصوص راه یابی مجدد دومین اثر سینمایی اش به  این جشنواره گفت : به هر حال این اتفاق یعنی راه یابی به یک جشنواره استاندارد ، برای هر فیلمسازی خصوصا اگر مستقل و در ابتدای مسیر حرفه‌ای  باشد ، بسیار دلچسب است ؛ مضاف بر اینکه رونمایی فیلم اول من هم در همین جشنواره ، منتهی در بخش رقابت آسیایی جشنواره (جلوه گاه شرق ) بود.

وی افزود : در چند ماهه اخیر سختی‌های زیادی  از جمله کرونا را که مزید علت شده بود از پیش رو گذراندیم ،همچنین تحریم‌ها این مشکلات را صد چندان کرده بود . امیدوارم سینما و رکودی که در طی این مدت شاهد آن بودیم ، با برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهایی از این دست ، دوباره به روزهای خوب چه به لحاظ تولید و چه اکران و رقابت و چه هیجانی که ذات سینماست  برگردد و شاهد تب و تاب ‌های همیشگی  در این مدیوم باشیم  ، من هم خوشحال هستم از اینکه شهربانو دیده می‌شود ، آن هم در مدیومی استاندارد و قطعا با مخاطبینی سینما دوست و سینما فهم .

کارگردان فیلم سینمایی " پاسیو " در پاسخ به این پرسش که سانسور و ممیزی تا چه میزان از کیفیت کارها کم می‌کند و آیا با وجود این موضوع می‌توان فیلم باکیفیت ساخت ؟ بیان کرد : اینکه برخی می‌گویند با وجود ممیزی نمی‌توان فیلم خوب ساخت و اصولا در ایران به واسطه وجود سانسور فیلم خوب وجود ندارد ، این گونه نیست و این موضوع بستگی به پیگیری ، پشتکار و اصرار و به نوعی ادبیاتی که فیلمساز برای ساخت فیلم از آن  استفاده می‌کند ، دارد. در هر صورت ما در این سرزمین زندگی می‌کنیم و هر فیلمسازی در هر سرزمینی باید تابع قوانین آن سرزمین باشد ، متأسفانه بعضا برخی از این قوانین ، سختیگرانه و بیش از اندازه و بی دلیل هستند . البته در مواردی می‌توان دلایلی برای آنها آورد اما در بیشتر موارد اعمال سلیقه است تا اعمال قانون . من راجع به اعمال سلیقه صحبتی ندارم  و تنها در مورد سانسور و قوانین یک سرزمین صحبت می‌کنم .

وی در ادامه گفت : فیلم اول من " پاسیو " شامل سانسور و ممیزی برای پروانه نمایش عمومی شد  و در هنر و تجربه اکران آمد. مواردی را به اجبار اصلاح کردم و در مورد سایر موضوعات بحث و جدل کردم ؛ در واقع تلاش کردم که بگویم غرض از نمایش این صحنه و اتفاق چه بوده است و چقدر با حذف این صحنه فیلم خدشه دار می‌شود . در فیلم دوم به واسطه التهاب قصه این موضوع خیلی بیشتر بود حتی در فرایند جذب مالی به دلیل سختگیری‌ها و ممیزی‌ها به  مشکلات زیادی برخوردیم ، اما با این وجود فکر می‌کنم ، زبان ادبیات و نمایش می‌تواند به کمک فیلمساز بیاید ، این کار نیاز به کمی سخت کوشی و مقاومت  از جانب خالق آثار دارد. فیلمسازان باید به نوعی جنگندگی داشته باشند و با اعتقادی راسخ در جهت قوانین و هم سو با اهدافی که قوانین دنبال می‌کند ، حرکت کنند .  اینطور نیست که ممیزی اجازه ساخت فیلم خوب را نمی‌دهد و فیلم خوب نداریم ، ما شاهد ساخت فیلمهای خوب زیادی خصوصا در سالهای اخیر از جانب جوان تر ها و فیلمسازان برجسته کشورمان بوده‌ایم .

بحرالعلومی در رابطه با تأثیر انتخاب  درست بازیگر در فروش و موفقیت فیلم‌ها گفت : فیلم یک مجموعه است و وقتی کلیات را در نظر بگیریم جزئیات اهمیت زیادی پیدا می‌کنند . فیلمنامه رکن اساسی فیلم است و سایر بخش‌ها اعم از طراحی صحنه ، لباس ، موسیقی ، فیلمبرداری ، صدا ، انتخاب بازیگران در کنار فیلمنامه اهمیت زیادی دارد . طبیعتا تک تک شخصیت‌ها با انتخاب صحیح بازیگر به دست می‌آید ، این انتخاب صحیح براساس فیزیک ، بیان ، صدا و قابلیتهای بازیگر شکل می‌گیرد و طبیعی است که در کیفیت کل تأثیر بسیار زیادی دارد ؛ وقتی یک فیلم خوب تولید شود قطعا مخاطب خود را  پیدا می‌کند .

حضور « فرشته صدرعرفایی» یک موهبت برای فیلم دوم من بود | مواردی را به اجبار در فیلم اولم پاسیو، اصلاح کردم و در مورد سایر موضوعات بحث و جدل کردم !

وی در انتها درخصوص دلیل انتخاب « فرشته صدرعرفایی» به عنوان بازیگر نقش اول فیلم " شهربانو" و تجربه این همکاری گفت : به محض اینکه " شهربانو " به نسخه اولیه رسید و فیلمنامه را خواندم به خانم « صدرعرفایی» فکر کردم ، بدون اینکه پیش تر با ایشان همکاری و یا حتی آشنایی داشته باشم . بیش از هرچیزی در ابتدا به  دلیل فیزیک و چهره و نگاهی که از قبل با توجه به تماشای آثارشان داشتم و همیشه جز طرفداران پرو پا قرص ایشان بودم، این انتخاب را کردم وتصورم به طور قطع بر این بود که « شهربانو» بر اساس چهره و فیزیک شبیه به ایشان است ، از طرفی بازیگری این هنرمند هم که برای همه روشن است . ایشان هم بعد از تماشای فیلم اولم و مطالعه فیلمنامه "شهربانو" و جلساتی که با هم داشتیم ، قبول همکاری کردند و با ما همراه شدند ، درواقع یک همراهی مثال نزدنی را در کنارایشان تجربه کردم و بسیار از انتخابم و همدلی مادرانه خانم عرفایی  با من و تیم سازنده خوشحال هستم ،  درواقع حضور « فرشته صدرعرفایی» یک موهبت برای فیلم دوم من بود .

گفت و گو از : اعظم صفایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار